Απολογισμός Δημοτικής Αρχής: «Το 2025 περάσαμε από τη σπορά στην εφαρμογή»

ΤΟΠΙΚΗ | 25-06-2026

Απολογισμός Δημοτικής Αρχής: «Το 2025 περάσαμε από τη σπορά στην εφαρμογή»

Τον απολογισμό πεπραγμένων της Δημοτικής Αρχής για το 2025 παρουσίασε ο Δήμαρχος Ιωαννίνων, Θωμάς Μπέγκας, στην ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα της Ιεράς Μονής Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, στη Νήσο Ιωαννίνων.

Κεντρικό μήνυμα της τοποθέτησής του ήταν ότι, μετά το 2024, το οποίο είχε χαρακτηριστεί ως «χρονιά της σποράς», το 2025 αποτέλεσε τη χρονιά κατά την οποία ο Δήμος Ιωαννιτών πέρασε σταδιακά «από τη σπορά στην εφαρμογή».

«Το 2025 ήταν η χρονιά που από την καταγραφή περάσαμε στη δράση. Από την προετοιμασία περάσαμε στην εφαρμογή. Από τη διαχείριση της δυσκολίας περάσαμε στη θεμελίωση του μέλλοντος. Αυτό είναι το κεντρικό πολιτικό νόημα του φετινού απολογισμού. Οργανώσαμε. Φροντίσαμε. Θωρακίσαμε. Διεκδικήσαμε», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Θεσμική λειτουργία και καθημερινότητα

Στην αρχή της ομιλίας του, ο Δήμαρχος στάθηκε στη σημασία του απολογισμού ως κορυφαίας δημοκρατικής διαδικασίας, τονίζοντας ότι δεν αποτελεί τυπική υποχρέωση, αλλά πράξη σεβασμού απέναντι στους πολίτες.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στη λειτουργία του Δημοτικού Συμβουλίου, επισημαίνοντας ότι μέσα στο 2025 το Δημοτικό Συμβούλιο λειτούργησε με συνέπεια, συζητώντας κρίσιμα ζητήματα, πραγματοποιώντας ειδικές συνεδριάσεις λογοδοσίας και λαμβάνοντας εκατοντάδες αποφάσεις.

Αναφερόμενος στην καθημερινότητα, ο Δήμαρχος σημείωσε ότι αποτελεί το πρώτο και πιο άμεσο πεδίο επαφής του πολίτη με τον Δήμο.

Όπως είπε, ο πολίτης κρίνει τη Δημοτική Αρχή όχι μόνο από τα μεγάλα έργα, αλλά και από την καθαριότητα στη γειτονιά του, τον δρόμο έξω από το σπίτι του, τον φωτισμό, την παιδική χαρά, το πράσινο και την άμεση ανταπόκριση του Δήμου στα καθημερινά προβλήματα.

Στον τομέα της καθαριότητας και της ανακύκλωσης, ο κ. Μπέγκας αναγνώρισε ότι εξακολουθεί να χρειάζεται περαιτέρω ενίσχυση σε προσωπικό, μέσα και εξοπλισμό, υπογράμμισε όμως ότι μέσα στο 2025 έγινε συστηματική προσπάθεια καλύτερης οργάνωσης της υπηρεσίας και φροντίδας του δημόσιου χώρου. Στάθηκε, μάλιστα, στην ενίσχυση των υπηρεσιών μέσω του προγράμματος απασχόλησης ανέργων 55+, σημειώνοντας ότι η παρουσία περισσότερων συνεργείων, οι περισσότερες παρεμβάσεις και η ταχύτερη ανταπόκριση στα αιτήματα των πολιτών έχουν ήδη αρχίσει να αποτυπώνονται στο πεδίο.

Παράλληλα, αναφέρθηκε στις παρεμβάσεις σε έργα συντήρησης, στο πράσινο, στα γήπεδα και στις κοινότητες, σημειώνοντας ότι αυτά τα έργα μπορεί να μη συνοδεύονται πάντα από μεγάλες ανακοινώσεις, είναι όμως εκείνα που κάνουν την πόλη να λειτουργεί.

«Η συντήρηση ενός πεζοδρομίου, η αποκατάσταση ενός δρόμου, το κλάδεμα ενός δέντρου, η επισκευή μιας παιδικής χαράς, η παρέμβαση σε έναν κοινόχρηστο χώρο δεν είναι μικρή υπόθεση. Είναι η καθημερινή αξιοπρέπεια της πόλης», σημείωσε.

Ειδική αναφορά έκανε και στην κατάσταση του οδικού δικτύου, επισημαίνοντας ότι οι ανάγκες είναι μεγάλες και ότι οι Δήμοι σε όλη τη χώρα βρίσκονται αντιμέτωποι με την απουσία ενός ουσιαστικού αναπτυξιακού χρηματοδοτικού προγράμματος για έργα υποδομών και οδοποιίας. Τόνισε ότι η Αυτοδιοίκηση διεκδικεί τη δημιουργία νέου ειδικού χρηματοδοτικού εργαλείου και πως ο Δήμος Ιωαννιτών θα είναι έτοιμος να αξιοποιήσει κάθε νέα δυνατότητα.

Αναφορά έγινε και στη διαχείριση των αδέσποτων ζώων, με τον Δήμαρχο να τονίζει ότι συνεχίστηκε μια δύσκολη αλλά αναγκαία προσπάθεια, η οποία αναγνωρίστηκε και με τη βράβευση του Δήμου με το βραβείο «Ηρωικές Καρδιές» στην πρώτη επίσημη εκδήλωση της Ειδικής Γραμματείας Προστασίας Ζώων Συντροφιάς του Υπουργείου Εσωτερικών.

Κοινωνική φροντίδα, παιδεία και προσχολική αγωγή

Ξεχωριστή θέση στον απολογισμό είχε η κοινωνική πολιτική του Δήμου.

Ο Δήμαρχος υπογράμμισε ότι ο Δήμος δεν είναι μόνο έργα και υποδομές, αλλά και άνθρωποι, ιδιαίτερα εκείνοι που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Οι κοινωνικές δομές του Δήμου, όπως το «Βοήθεια στο Σπίτι», τα ΚΑΠΗ, το ΚΗΦΗ, ο Συμβουλευτικός Σταθμός Άνοιας, το Κοινωνικό Παντοπωλείο, το Κοινωνικό Φαρμακείο, το Υπνωτήριο Αστέγων, ο Ξενώνας Γυναικών, τα Κέντρα Κοινότητας, οι δομές παιδικής φροντίδας και δημιουργικής απασχόλησης, χαρακτηρίστηκαν ως ένα ουσιαστικό δίχτυ προστασίας.

«Για εμάς, κοινωνική πολιτική δεν σημαίνει φιλανθρωπία. Σημαίνει οργανωμένη δημόσια ευθύνη. Σημαίνει πρόσβαση. Σημαίνει αξιοπρέπεια. Σημαίνει να μην αφήνουμε κανέναν μόνο», ανέφερε.

Στην παιδεία και την προσχολική αγωγή, ο Δήμος στάθηκε δίπλα στη σχολική κοινότητα, με παρεμβάσεις σε σχολικά κτίρια, συντηρήσεις, εξοπλισμό, συνεργασία με εκπαιδευτικούς, γονείς και υπηρεσίες, καθώς και με δράσεις όπως οι ανοιχτές σχολικές αυλές.

Ο Δήμαρχος αναγνώρισε ότι οι ανάγκες στα σχολεία είναι πολλές και ότι δεν λύνονται από τη μια μέρα στην άλλη, τόνισε όμως ότι η κατεύθυνση είναι σαφής: ασφαλή, λειτουργικά και ανοιχτά σχολεία, αντάξια των παιδιών της πόλης.

Πράσινη μετάβαση, ανθεκτικότητα και Νέο Ευρωπαϊκό Μπαουχάους

Σημαντικό μέρος της ομιλίας αφιερώθηκε στην πράσινη μετάβαση, την πολιτική προστασία, την ενέργεια, την προστασία της λίμνης και την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση.

Ο κ. Μπέγκας τόνισε ότι η κλιματική κρίση δεν αποτελεί πλέον ένα μακρινό ζήτημα, αλλά μια πραγματικότητα που επηρεάζει την καθημερινότητα, την υγεία, τις υποδομές και τον τρόπο λειτουργίας ενός σύγχρονου Δήμου.

Στην πολιτική προστασία, ο Δήμος κινήθηκε με έμφαση στην πρόληψη, την ετοιμότητα και τον συντονισμό, με δράσεις πυροπροστασίας, επικαιροποίηση σχεδίων και ενίσχυση της συνεργασίας με την Πυροσβεστική, την Περιφέρεια, τις κοινότητες και τους εθελοντές. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και στην ολοκληρωμένη μελέτη αντιπλημμυρικής προστασίας, ύψους 11 εκατ. ευρώ, που εκπονήθηκε με τη συνεργασία των υπηρεσιών του Δήμου και της ΔΕΥΑΙ.

Για την αιθαλομίχλη, ο Δήμαρχος σημείωσε ότι το πρόβλημα αντιμετωπίστηκε για πρώτη φορά με τόσο οργανωμένο τρόπο, μέσα από ενημέρωση, συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, το ΤΕΕ και επιστημονικούς φορείς, ημερίδα και δημόσια συζήτηση.

Στον τομέα της ενέργειας, ο Δήμος έκανε ουσιαστικά βήματα μέσω της Ενεργειακής Κοινότητας, με το πρώτο φωτοβολταϊκό έργο στο παλιό Δημαρχείο Κατσικά και με την προετοιμασία νέων παρεμβάσεων με στόχο την ενεργειακή αυτονομία, τη μείωση του κόστους και την αξιοποίηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Για τη λίμνη Παμβώτιδα, ο Δήμαρχος υπογράμμισε ότι ο Δήμος συνέχισε να υποστηρίζει δράσεις προστασίας και ανάδειξης, σε συνεργασία με τους συναρμόδιους φορείς, τονίζοντας πως η λίμνη είναι η ταυτότητα των Ιωαννίνων και το μεγαλύτερο περιβαλλοντικό και πολιτιστικό τους κεφάλαιο.

Ξεχωριστή θέση είχε η αναφορά στο Νέο Ευρωπαϊκό Μπαουχάους. Μέσα στο 2025 ο Δήμος Ιωαννιτών έγινε ο πρώτος Δήμος της Ελλάδας που εντάχθηκε ως επίσημο μέλος στη συγκεκριμένη ευρωπαϊκή πρωτοβουλία, ενώ πριν από λίγες ημέρες η πόλη φιλοξένησε το δορυφορικό φεστιβάλ του Νέου Ευρωπαϊκού Μπαουχάους, με περισσότερους από 70 ομιλητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

«Αυτός είναι ο ρόλος που θέλουμε να έχει η πόλη μας τα επόμενα χρόνια: να συμμετέχει στις μεγάλες ευρωπαϊκές εξελίξεις όχι ως παρατηρητής, αλλά ως ενεργός συνδιαμορφωτής τους», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Πολιτισμός, τουρισμός και εξωστρέφεια

Στον τομέα της ταυτότητας και της εξωστρέφειας, ο Δήμαρχος υπογράμμισε ότι τα Ιωάννινα είναι ένας τόπος με ιστορία, πολιτισμό, φυσικό πλούτο, υψηλή ποιότητα εκπαίδευσης, τουριστική δυναμική και ανθρώπους με δημιουργικότητα.

Στον πολιτισμό, αναφέρθηκε στον Μήνα Γιαννιώτικης Αργυροτεχνίας, στην ένταξη του μαθήματος της Αργυροτεχνίας στο πρόγραμμα σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, στη στρατηγική συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή και στην αναβάθμιση της Συμφωνικής Ορχήστρας του Δημοτικού Ωδείου Ιωαννίνων.

Στον τουρισμό, ο Δήμος κινήθηκε με ρεαλισμό και στόχευση, με παρουσία σε διεθνείς εκθέσεις, προβολή της πόλης, ανάδειξη της γαστρονομίας, ψηφιακές καμπάνιες, συνέργειες και συστηματική προσπάθεια για την πρώτη διεθνή αεροπορική σύνδεση των Ιωαννίνων με τη Γερμανία.

Ο κ. Μπέγκας τόνισε ότι η εξωστρέφεια δεν είναι μόνο τουρισμός, αλλά ο τρόπος με τον οποίο μια πόλη διεκδικεί ρόλο, συμμετέχει σε δίκτυα, αξιοποιεί ευρωπαϊκά προγράμματα και συνεργάζεται με άλλες πόλεις και φορείς.

Ξεχωριστή μνεία έκανε και στη συστηματική συνεργασία με τις επιχειρήσεις και τις παραγωγικές δυνάμεις του τόπου στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, με πρώτη μεγάλη εφαρμογή τη συνεργασία για τον χριστουγεννιάτικο στολισμό της πόλης.

Έργα, οικονομικά και προγραμματισμός

Κεντρικό σημείο της ομιλίας αποτέλεσε και η ενιαία αναφορά στα τεχνικά έργα, τα οικονομικά και τον προγραμματισμό.

Ο Δήμαρχος σημείωσε ότι όλα όσα έγιναν μέσα στο 2025 δεν θα μπορούσαν να έχουν συνέχεια χωρίς οικονομική υπευθυνότητα, τεχνική επάρκεια και σοβαρό προγραμματισμό.

Όπως τόνισε, ο Δήμος συνέχισε την προσπάθεια για οικονομικό νοικοκύρεμα, καλύτερη παρακολούθηση εσόδων και δαπανών, διαφάνεια στις προμήθειες, προστασία και αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας, αλλά και για έναν Δήμο που γνωρίζει τις δυνατότητές του και σχεδιάζει με βάση αυτές.

Παράλληλα, δόθηκε ιδιαίτερο βάρος στον προγραμματισμό και στις τεχνικές υπηρεσίες, καθώς εκεί, όπως είπε, το πολιτικό σχέδιο αποκτά συγκεκριμένη μορφή.

Ο Δήμαρχος αναφέρθηκε σε μεγάλα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη ή προωθούνται, όπως το Πάρκο Πυρσινέλλα, η Πλατεία Πύρρου, ο Μεγάλος Δακτύλιος, οι παρεμβάσεις στο ιστορικό κέντρο, στο Κάστρο, οι ενεργειακές αναβαθμίσεις σχολείων, οι αναπλάσεις σε γειτονιές και κοινότητες, οι σχολικές αυλές, οι ποδηλατικές διαδρομές και οι παρεμβάσεις βιώσιμης κινητικότητας.

Ένας Δήμος που οργανώνεται και ενισχύεται

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο Δήμαρχος και στη διοικητική ανασυγκρότηση του Δήμου, τονίζοντας ότι το 2025 δεν ήταν μόνο μια χρονιά έργων και παρεμβάσεων, αλλά και μια χρονιά ουσιαστικής οργάνωσης του ίδιου του δημοτικού μηχανισμού.

Μετά τη μεγάλη θεσμική αλλαγή του 2024 και την ενσωμάτωση των νομικών προσώπων στον κεντρικό Δήμο, ο Δήμος Ιωαννιτών βρέθηκε μπροστά στην ανάγκη να επανασχεδιάσει τη λειτουργία του οργανισμού του.

Στο πλαίσιο αυτό, ολοκληρώθηκε και εγκρίθηκε ο νέος Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας του Δήμου Ιωαννιτών, ο οποίος έχει ήδη δημοσιευθεί σε ΦΕΚ και αποτελεί πλέον το νέο διοικητικό πλαίσιο λειτουργίας του Δήμου.

Ο κ. Μπέγκας χαρακτήρισε τον νέο ΟΕΥ ως μία από τις σημαντικότερες θεσμικές παρεμβάσεις της Δημοτικής Αρχής. Όπως είπε, πρόκειται για ένα σύγχρονο εργαλείο διοίκησης, που σχεδιάστηκε μέσα από τη συνεργασία όλων των διευθύνσεων και υπηρεσιών, με στόχο να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των επόμενων ετών, να αξιοποιεί καλύτερα το ανθρώπινο δυναμικό, να μειώνει τις δυσλειτουργίες, να βελτιώνει την εξυπηρέτηση των πολιτών και να ενισχύει την αποτελεσματικότητα των δημοτικών υπηρεσιών.

Παράλληλα, σημείωσε ότι ο νέος ΟΕΥ ανοίγει τον δρόμο για τη διεκδίκηση και την κάλυψη μόνιμων οργανικών θέσεων, κάτι που αποτελεί κρίσιμη ανάγκη για έναν Δήμο που επί σειρά ετών αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα υποστελέχωσης.

Τα πρώτα αποτελέσματα αυτής της προσπάθειας είναι ήδη ορατά, με την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού του Δήμου με μόνιμους υπαλλήλους σε κρίσιμους τομείς, αλλά και με προσωπικό μέσω προγραμμάτων απασχόλησης, ώστε οι υπηρεσίες να μπορούν να ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες των πολιτών.

Το 2026 η εφαρμογή να γίνει ακόμη πιο ορατή

Κλείνοντας την ομιλία του, ο Δήμαρχος Ιωαννίνων τόνισε ότι η Δημοτική Αρχή δεν προσέρχεται στον απολογισμό για να ισχυριστεί ότι έγιναν όλα ή ότι όλα έγιναν τέλεια.

Αντίθετα, όπως είπε, προσέρχεται για να πει ότι ο Δήμος Ιωαννιτών κινητοποιήθηκε, οργανώθηκε καλύτερα, στάθηκε περισσότερο δίπλα στον πολίτη, θωρακίστηκε απέναντι στις νέες προκλήσεις, διεκδίκησε έργα, πόρους και προοπτικές και πέρασε από την προετοιμασία στην εφαρμογή.

Ο κ. Μπέγκας σημείωσε ότι το 2024 ήταν η χρονιά της σποράς, το 2025 η χρονιά της εφαρμογής και το 2026 πρέπει να είναι η χρονιά κατά την οποία αυτή η εφαρμογή θα γίνει ακόμη πιο ορατή στην καθημερινότητα των πολιτών.

«Αυτός είναι ο στόχος μας. Να φαίνεται περισσότερο το έργο. Να φτάνει πιο γρήγορα η παρέμβαση. Να γίνεται πιο αισθητή η αλλαγή. Να νιώθει ο πολίτης ότι ο Δήμος είναι δίπλα του», τόνισε.

Καταλήγοντας, ο Δήμαρχος υπογράμμισε ότι η Δημοτική Αρχή δεν διεκδικεί το αλάθητο, αλλά την ευθύνη να συνεχίσει με σοβαρότητα, διαφάνεια, κοινωνική ευαισθησία και καθαρό προσανατολισμό.

«Αυτός είναι ο δρόμος που επιλέξαμε. Αυτόν τον δρόμο υπηρετήσαμε το 2025. Και σε αυτόν τον δρόμο θα συνεχίσουμε. Με τους πολίτες. Για τους πολίτες. Δημιουργούμε μέλλον για τα Ιωάννινα που αξίζουμε», κατέληξε.



Συνδεθείτε στην κοινότητα του Ioanninagoal.gr στο Viber κάνοντας κλικ εδώ!